facebook

ДепартаментЧужди езици и култури

доц. д-р Светлана Ангелова

доц. д-р Светлана Ангелова



Департамент: Чужди езици и култури

Телефон: -

E-mail: sangelova@nbu.bg

Приемно време: Вторник 14:45-16:15 612 II Корпус,Сряда 13:00-14:30 612 II Корпус



Професионална автобиография:


ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ:
1985-1990 г. Магистратура в СУ „Св. Климент Охридски“, Биологически факултет, квалификация: биолог, учител по биология;
2005-2012 г. Задочна докторантура в СУ „Св. Климент Охридски“, Биологически факултет по 1.3. Педагогика на обучението по (Методика на обучението по биология), доктор по 1.3. Педагогика на обучението по (Методика на обучението по биология);
2013-2014 г. Постдокторантура в СУ „Св. Климент Охридски“, Факултет по педагогика, Пост-докторска специализация в областта на педагогическите изследвания и електронното обучение; посещавани курсове:
1. Методология и методика на научните (педагогическите) изследвания.
2. Концептуализация и дизайн на педагогическото изследване.
3. Академична комуникация – академично писане и академични презентации.
4. Стратегии на информационно търсене в онлайн педагогически ресурси.
5. English for Academic Purposes.

2014-2015 г. Мобилност, с цел обучение по Erasmus + Programme: „Water and its magical power” – Instituto de Educacion Secundaria "La Azucarera", Zaragoza, Spain;
2017-2018 г.Мобилност, с цел обучение по Erasmus + Programme: Participation in 5th International Week, Klaipeda University, Lithuania.

ТРУДОВ СТАЖ И ЗАЕМАНИ ДЛЪЖНОСТИ:

2020-2024 г. Доцент във Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал Враца – доцент по професионално направление: 1.3. Педагогика на обучението по... Методика на обучението по „Човек – природа“ и „Човек – общество“, преподавател в катедра „Педагогика и методика“;
2020-2023 г. Доцент във Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, преподавател в Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогически специалисти към ВТУ "Св. св. Кирил и Методий";
2016-2020 г. Главен асистент във Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца, катедра „Педагогика и методика“;
2014-2016 г. Хоноруван асистент във Великотърновски Университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца, катедра „Педагогика и методика“;
2013-2015 г. Преподавател в „Европейски образователен център“, гр. София в областта на организационното поведение и кариерното ориентиране;
2013-2016 г. Преподавател по „Човекът и природата“ и „Биология и здравно образование“ в 119 СУ „Михаил Арнаудов“;
2011-2013 г. Асистент в Софийски Университет „Св. Климент Охридски“, Биологически факултет, катедра „Методика на обучението по биология“;
2008-2011 г. Хоноруван асистент в Софийски Университет „Св. Климент Охридски“, Биологически факултет, катедра „Методика на обучението по биология“;
2008-2011 г. Администратор в сектор „Студенти“, Софийски Университет „Св. Климент Охридски“, Биологически факултет;
1993-2008 г.Преподавател по „Човекът и природата“ и „Биология и здравно образование“ в 24 СУ „П. К. Яворов“ и ЧСУ „П. Яворов“, гр. София.

ЧЛЕНСТВО В РЕДКОЛЕГИИ:

1.Член на редколегията на INTERNATIONAL JOURNAL OF COGNITIVE RESEARCH IN SCIENCE, ENGINEERING AND EDUCATION (IJCRSEE) – Indexing in SCOPUS (Cite Score 2016: 0.07; SJR 2016: 0.119) – от 2018 г.
2. Член на международен научен комитет на научно-практическа конференция с международно участие "Образованието: класичност и модерност", ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", Филиал - Враца: https://www.univt-vratsa.com
3.Член на редколегията на Сборник "Професионалната подготовка на студенти от педагогически специалности", Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий" – 2017 г.
4.Член на редколегията на сборник „Наставничеството: класичност и модерност“, ВТУ – Филиал Враца, В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“ – 2020 г.
5.Член на редколегията на сборник „Образованието: класичност и модерност“, ВТУ – Филиал Враца, В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“ – 2021 г.
6.Член на редколегията и съставител на сборник „Образованието: класичност и модерност“, ВТУ – Филиал Враца, В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“ – 2022 и 2023 г.

ЧЛЕНСТВО В НАУЧНИ ДРУЖЕСТВА:

1.Съюз на учените в България, клон София, Секция „Педагогика и психология“ – от 2018 г.
2.Междууниверситетски институт по мениджмънт на образованието (МИМО) Интераула, София; Член на постоянна работна група за приложни проектни инициативи и услуги – от 2018 г.

ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ:

1. Ръководител на проект "Преподаване – научно развитие – практически резултати - ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", Филиал - Враца (Популяризиране резултатите от изследователската дейност на преподавателите от ВТУ – Филиал Враца), 2022 г.
2. Ръководител на проект "Създаване на условия за развитие на система от извънкласни и извънучилищни дейности в областта на здравно и гражданско образование, физическото възпитание и спорт, празници и кампании в образователните институции – училище и детска градина, Тема: „Проект в областта на здравно и гражданско образование, неформално учене и социални компетентности, занимания по интереси, подпомагащи учебния процес“, Община София - град, 2014 г.
3. Член на екипа на проект SUMMIT на тема „Преддипломната практическа подготовка на студентите като преход към тяхната професионална реализация" с ръководител доц. д-р Владислав Господинов, СУ "Св. Климент Охридски", 2023–2024 и 2024-2025 г.
4. Член на екипа на проект „Иновации – образователна среда – публикационна активност“ - ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", (Популяризиране резултатите от научноизследователската дейност на преподаватели и студенти от ВТУ – Филиал Враца) с ръководител гл. ас. д-р Мариан Ангелов - 2023-2024 г.
5. Участие в проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ - обучител на учители, Министерството на образованието и науката (МОН) по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР), 2021-2022 г.
6. Член на екип на проект "Изследване – резултат – публикация“, с ръководител проф. дн Христо Манолакев, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал Враца, 2020-2021 г. и 2021-2022 г.
7. Външен експерт, член на екип на проект "Концептуално и приложно многообразие на свързаността между неформалното и формалното образование в България, с ръководител проф. С. Николаева, СУ "Св. Климент Охридски", 2021 г.
8. Член на екип на проект "Наставничеството: класичност и модерност“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал - Враца с ръководител доц. д-р Е. Тополска, 2019 г.
9. Ментор на младежки екип по проект „Инкубатор на интегрирани градски образователни мрежи за равноправна, приобщаваща и достъпна образователна среда по модела на UNESCO Learning cities“, Междууниверситетски Институт по Мениджмънт на Образованието (МИМО) ИНТЕРАУЛА, с ръководител проф. д-р Силвия Николаева, СУ "Св. Климент Охридски", 2019 г.
10. Преподавателска дейност по проект Erasmus + Programme: Klagenfurt, Austria: Padagogische Hochschule Karnten/Viktor Frankl Hochschule, 2018-2019.
11. Преподавателска дейност по проект Erasmus + Programme: Klaipeda University, Lithuania, 2017-2018.
12. Член на екип на проект „Сравнителни аспекти на професионално-педагогическата подготовка на студенти – бъдещи детски учители (върху примера на ВТУ "Св. св. Кирил и Методий" и Висше педагогическо училище – Алексинац, Република Сърбия), ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал Враца, 2017 г.
13. Член на екипа на проект „Изкуството на наставничеството на прехода между университета и образователните институции“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал Враца, 2018 г.
14. Участие в проект BG05М2ОР001-2.002-0001 „Студентски практики“, Оперативна програма Наука и образование за интелигентен растеж - академичен наставник, в периода 2016-2018 г.
15. Участие в проект към БАН – Лаборатория по телематика: 7th Framework Programme, обучение в Go-Lab Project „The Big Ideas of Science“, 2015 г.
16. Участие в проект Erasmus + Programme, Youth Start Enterpreneurial Challenges – квалификационен семинар на тема „Култура на предприемачеството“, 2015 г.
17. Участие в проект Джуниър Ачийвмънт България - Smart Classroom – квалификационен семинар за работа с дигиталната платформа "Smart Classroom ", 2015 г.
18. Участие в проект ВG051PO001 – „Да направим училището привлекателно за младите хора“ , МОН, 2013–2014 г.
19. Участие в проект Erasmus + Programme: Ключова дейност КД 2, сътрудничество за иновации и обмен на добри практики: Instituto de Educacion Secundaria "La Azucarera", Zaragoza, Espana, мобилност по проблемите на валидиране на неформалното и информалното образование, 2014-2015г.
20. Участие в проект на European Commission: Horizon 2020, The EU Framework Programme for Research and Innovation: K-TRIO – „Европейска нощ на учените“ - 2014 г.
21. Участие в проект по Програма за изпълнение на Общинска стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта на Столична община, 2014 г.
22. Участие в проект на EEA Grants: Iceland, Liechtenstein and Norway“, BG 05/179, 2013-2014г.
23. Рецензент на матрици за вътрешно оценяване в рамките на проект „Разработване на система за оценка на качеството на средното образование“ по схема BG051PO001/3.2-01 „Разработване на система за оценка на качеството на средното образование и рейтинговата система за висшите училища в България“, в изпълнение на дейност 1: „Разработване на стандарти за вътрешно оценяване по учебни предмети и по етапи“, МОН, 2010 г.
24. Участие в проект: СУ „Св. Климент Охридски”, Университетски фонд „Научни изследвания”: Проект № 135 – Система за диагностика на ключови умения по Методика на обучението по биология, 2007–2008 г.

ЕКСПЕРТНА ДЕЙНОСТ:

1.Вътрешен одитор на системи за управление по ISO 19011:2018 - сертификат BGR00000067C-136 / 12.12. 2023 г. ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
2.Експерт – оценител на качеството и съответствието на дигиталното образователно съдържание за средното училище, в съответствие с утвърдените програми и с добрите педагогически практики по проект BG05M2OP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“, МОН, 2023 г.
3. Член на научно жури за придобиване на научна степен „доцент“ по 1.3. Методика на обучението на обучението по история, 2021 г. за нуждите на Исторически факултет, катедра „Нова и най-нова история на България”, Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“.
4. Член на научно жури за придобиване на научна степен „доцент“ по 1.3. Методика на обучението на обучението по човек - общество и човек - природа, 2024 г. за нуждите на Педагогически факултет, катедра „Начална училищна педагогика”,.Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“.
3.Член на изпитна комисия към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за изпитна процедура по област 4. Образователен мениджмънт / Организация и управление на образованието за придобиване на професионално-квалификационни степени: 14.10.2023 г.
4.Член на изпитна комисия към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за изпитна процедура по област 4. Образователен мениджмънт / Организация и управление на образованието за придобиване на професионално-квалификационни степени: 21-22.10.2023 г.
5.Научен ръководител към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за придобиване на ІІ ПКС на специализант Ирина Михалева, педагогически специалист в СУ “Петко Росен“, гр. Бургас, тема: Формираност на компетентности в обучението по "Човек и природа", 4 клас (Диагностично изследване върху начален преговор), 2023 г.
6.Научен ръководител към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за придобиване на ІІ ПКС на специализант Емне Мустафа Адем, педагогически специалист, тема: Входяща диагностика на резултатите от обучението по „Човекът и природата“, 4 клас, 2023 г.
7.Научен ръководител към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за придобиване на І ПКС на Петя Денчева Башова – Плевен, учител по биология и химия, тема: Иновативен модел на портфолио на ученика за приложение по „Химия и опазване на околната среда“ (върху примера на раздел "Химична символика"), 12 - 13.11.2022 г.
8.Научен ръководител към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за придобиване на ІІІ ПКС на специализант Фатме Хюсеинова, педагогически специалист в ОУ “Никола Йонков Вапцаров“, с. Планиница, тема: Интерактивните методи за формиране на компетентности по предмета „Химия и опазване на околната среда“ в 7 клас, 2022 г.
9.Член на изпитна комисия към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти за изпитна процедура по област 4. Образователен мениджмънт / Организация и управление на образованието за придобиване на професионално-квалификационни степени: 29-30.10.2022 г.
10. Обучител на учители към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти по Дейност 2 по проект BG05M20P001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ на тема: „Прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа“, финансиран от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2021 - 2022 г.
11. Рецензент на дипломна работа към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти на Светлина Вълчева за придобиване на І ПКС на тема: "Прилагане на образователната драма като дидактическа технология в обучението по история и цивилизации в 9. клас", 2023 г.
12. Рецензент на дипломна работа към Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти на Татяна Стефанова на тема "Диагностика на постиженията на учениците на ниво общи географски понятия в условията на обучение на чужд език" за придобване на ІІ ПКС, 2023 г.
13. Научен ръководител на дипломант Доника Каменова, специалност Предучилищна и начална училищна педагогика, 4 курс, успешно защитила дипломна работа на тема: „Формиране на компетентности чрез здравно образование на учениците в началното училище (върху примера на предмета "Човекът и природата", 3 клас), 2024 г.
14. Научен ръководител на дипломант Габриела Младенова, специалност Начална училищна педагогика и чужд език, 4 курс, успешно защитила дипломна работа на тема: "Активното учене за формиране на компетентности в обучението по "Човекът и природата", 3 клас, 2024 г.
15. Рецензент на дипломна работа на тема „Личностна подкрепа и приобщаване на учениците с разстройства от аутистичния спектър", дипломант Владислава Христова - НУПСП, 2023 г.
16. Рецензент на дипломна работа на тема „Подкрепа на учениците с дислексия в началното училище“, Дипломант Ина Спасова - НУПСП, 2023 г.
17. Председател на организационния комитет на Научно-практическа конференция с международно участие „Образованието: класичност и модерност“ ВТУ "Св. св. Кирил и Методий" - Филиал Враца, 2023 г.
18. Съставител на сборника "Образованието - класичност и модерност", Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", 2022 и 2023 г.
19. Член на редколегията на сборника "Образованието - класичност и модерност", Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", в периода 2019 - 2023 г.
20. Научен ръководител на студенти - участници във форум "Генериране на педагогически идеи, ВТУ "Св. св. Кирил и Методий" - Филиал Враца, 2023 г.в периода 2018 - 2023 г.
21. Автор на обучителни ресурси по природни науки, разработени за обучение на тютори на деца и училищни групи, по темите: „Формите“, „Организациите“, „Движението“ – приложени от Детски научен център „Музейко“, 2015 г., Фондация „Америка за България“, 2015 г.
22. Председател на Филиална комисия за професионално-практическо обучение на студенти - педагози (мандати 2019-2023 г. и 2023-2027 г.), ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал – Враца.
23. Автор на критериална рамка за професионално-практическо обучение на студенти - педагози, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Филиал – Враца, прилагана в периода 2022-2023 г и 2023-2024 г.
24.Председател на Филиална комисия към кариерния център на ВТУ (мандат 2023-2027 г.) ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
25. Член на Филиална комисия по управление на качеството и акредитацията (мандат 2019 - 2023 г и 2023-2027 г.) – сектор „рейтингова система“ ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
26. Експерт в публично обсъждане на разработените методологии и програми за обучение по проект „Изграждане на капацитет за образователно и социално включване“ 07-08.04.2022 г., гр. София.
27. Гост-лектор в уебинар на тема: Научно-практически уеинар „Здравните грижи и образование като практическо, изследователско и академично предизвикателство“, по покана от Центъра за интердисциплинарни изследвания и иновации в неформалното образование, 04. 2021г., гр. София.
28. Рецензент на сборник „Умения за 21 век за нуждите на 21 век“, 2021 г.Русенски университет „Ангел Кънчев“ – Издателски център.
29. Консултант по подпрограма „Околна среда“, European Commission: Environment – LIFE Programme, Министерство на околната среда и водите – Програма за околната среда и действията по климата, Подпрограма „Околна среда“ – 2015-2016 г.
30. Консултант на обучители по разработване на образователни програми и дейности за деца и училищни групи, Фондация „Америка за България“, Фондация „Музейко“ 2014-2015 г.
31. Експерт - обучител на учители по „Биология и здравно образование“ в средното училище в гр. София – квалификационен семинар, 2014 г.



Публикации:

МОНОГРАФИИ И ГЛАВИ ОТ КОЛЕКТИВНИ МОНОГРАФИИ: :

1.Ангелова, С. Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „дете – общество – природа“. Русе: Авангард принт, 2020, 250 с.
2. Ангелова, С. Здравето на детето в образователен дискурс (концептуален модел). Русе: Авангард Принт. 2019, 234 с.
3. Angelova, S. Non-formal Health Education of Bulgarian Children – from Self-knowledge to Promoting Healthy Lifestyle. In: Фундаментальные основы инновационного развития науки и образования. Рецензенты Е. Гетманская, А. Буров, С. Некрасов, Россия, Пенза: МЦНС „Наука и Просвещение“, 2017, р. 116-124.

УЧЕБНА ЛИТЕРАТУРА ЗА НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ:

4.Ангелова, С. Учебно помагало по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.
5.Ангелова, С. Книга за учителя по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.

СТУДИИ:

6. Ангелова, С. Здравно-образователната подготовка на студенти педагози през призмата на синергетичния подход. В: Професионалната подготовка на студенти от педагогически специалности. Рецензенти В. Кутева – Цветкова, И. Петкова, Ред. М. Михова, Е. Тополска, Св. Ангелова. В. Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий”, 2018, с. 57-86.
7.Ангелова, С. Проект-базираното обучение – контекстът за фрмиране на мотивация за учене по природни науки. – Списание на Софийския университет за образователни изследвания. София: СУ „Св. Кл. Охридски“, Университетски център за електронно обучение, 2015, с. 27-49.
8.Ангелова, С. Професионално-компетентностният профил на стажант-учителя по природни науки в началното училище: интердисциплинна и контекстуална перспективи. В: „Наставничеството: класичност и модерност“, Сборник от научно-практическа конференция с международно участие – ВТУ, Филиал Враца, 30.10.2020 г., 2021, 78-105.

СТАТИИ И ДОКЛАДИ, ИНДЕКСИРАНИ в Web of Science & SCOPUS:

9.Ангелова, С., Йорданова, Б., Върбанова, А. Университетските партньори в неформалното образование през призмата на удовлетвореността на студентите в контекста на стажантската преддипломна практика. Pedagogika-Pedagogy, 2024, 96 (5s), 146-162.
10. Ангелова, С. Дигитално учене и неформално образование в свързаността си за изграждане на приобщаваща учебна среда. Pedagogika-Pedagogy, 94 (9), 2022, 1121-1131.
11. Ангелова, С., Тополска, E. Проучване възприятията на студенти педагози за качество на онлайн курсове по време на пандемията COVID-19 Стратегии на образователната и научната политика / Strategies for Policy in Science and Education, 2022, 30 (2), 130-146.
12.Ангелова, С. Един съвременен поглед към природата в предучилищното образование - отзив за монографичното изследване: Стоянова, М. (2021). Природата в предучилищното образование – иновация и рефлексия, София: Изд. Авангард принт. ISBN 978-954-337-424-3 - "Стратегии на образователната и научна политика", бр.5
13. Development of student teachers’ satisfaction with e-learning science courses. Applications of Mathematics in Engineering and Economics (AMEE’20), 2021, AIP Conf. Proc. 2333, 050011-1–050011-9; https://doi.org/10.1063/5.0042071 Published by AIP Publishing=
14. Тополска, Е., Ангелова, С. Концепти за професионално-практическата подготовка на стажант – учители. Педагогика, 2019, 91 (7), 963-982.
15.Ангелова, С. Модел за изграждане на саморегулативно здравно поведение при деца в предучилищна и начална училищна възраст. – Педагогика-Pedagogy, 2020, 3, 398-415.
16.Ангелова, С. Проучване протребностите на студенти педагози от подготовка за реализиране на свързаността „формално – неформално образование“ Pedagogika-Pedagogy, 93 (9), 2021, 1212-1229.
17.Ангелова, С. Компетентностно-базирана програма за формиране здравословен стил на живот на учениците от началното училище - Педагогика, 2017, 89 (6), с. 759-771.
18.Ангелова, С. Възможности за формиране на умения в обучението по биология. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, 2013, 22, с. 388-404.

СТАТИИ И ДОКЛАДИ, ПУБЛИКУВАНИ В СПИСАНИЯ, ИНДЕКСИРАНИ В ДРУГИ БАЗИ ДАННИ И СБОРНИЦИ С НАУЧНО РЕЦЕНЗИРАНЕ ИЛИ В РЕДАКТИРАНИ КОЛЕКТИВНИ ТОМОВЕ:

19.Ангелова, С. От знания към умения и компетентности чрез активно учене: върху примера на междупредметна интеграция в началното училище - В: Б. Здравкова и кол. (ред). Сборник „Актуални политики и практики в образованието“, ВТУ, Педагогически колеж – Плевен, 2024, 256-264.
20.Angelova, S., Jordanova, B. An Integral approach to care of the child’s health in an inclusive educational context. В: Ж.Жилбаев (ред). Сборник материалов международной научно-практической конференции "Принципы и условия построения инклюзивного образователного пространства", Павлодар: Павлодарский педагогический университет имени ?лкей Мар??лан, 2023, 16-21.
21. Angelova, S. The Professional Roles of the Children's Teacher on the Example of Bulgarian Context In: Jasovic, P. ПРОФЕСИОНАЛНЕ УЛОГЕ ВАСПИТАЧА У КОНТЕКСТУ НОВЕ КОНЦЕПЦИЈЕ ПРЕДШКОЛСКОГ ПРОГРАМА. Зборник радова са Седамнаесте конференције са међународним учешћем „ВАСПИТАЧ У 21. ВЕКУ“: Академија васпитачко-медицинских струковних студија, Крушевац Одсек васпитачких студија, Алексинац, 2023, 21, 132-138.
22.Ангелова, С. Нeформално образование за детско здраве: какви са възможностите? Сп. Образование и технологии, 2023, 14, 57-63.
23.Ангелова, С. STEM образованието в подкрепа на личностното развитие на учениците в началното училище - В: М. Крумова (ред). Сборник "Трета национална конференция STEM образование и иновации", 13-15. 04. 2023 г., 78-87.
24.Ангелова, С. Моделът „Учене чрез проучване“ по природни науки в началното училище в дискурса „развитие на личността на ученика“ В: М.Замфиров (ред.), Сб. с доклади от Четвърта научно-практическа конференция с международно участие, УИ "Св. Климент Охридски", 2023, 45-59.
25.Ангелова, С. Възприятията на студенти педагози за качество на курс в условия на смесено обучение: върху примера на „Методика на обучението по човек – общество и човек – природа в началното училище“ - В: С. Ангелова (съст.) Сборник от Международна научно-практическа конференция „Образованието: класичност и модерност“, 27-28.10. 2023 г. ВТУ - Филиал Враца, Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", 80-98.
26. Ангелова, С. Неформално образование за детско здраве: какви са възможностите? - Образование и технологии, 2023, 14, 57-63.
27. Ангелова, С. Образование за устойчиво развитие в началното училище: нормативно осигуряване - В: С. Ангелова (съст.) Сборник от Международна научно-практическа конференция „Образованието: класичност и модерност“, 27-28.10. 2023 г. ВТУ - Филиал Враца, Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", 72-79.
28.Ангелова, С. Изграждане на саморегулативно здравно поведение на детето в началното училище: един съвременен поглед В: А. Чавдарова и кол., Сб. "35 ГОДИНИ ФАКУЛТЕТ ПО ПЕДАГОГИКА – ПРИЕМСТВЕНОСТ И БЪДЕЩЕ" . София: УИ "Св. св. Климент Охридски", 2022, 339-348.
29. Ангелова, С. Дигитално учене и неформално образование в свързаността си за изграждане на приобщаваща учебна среда - В: С. Николаева (ред). Сборник с доклади от Научна конференция с международно участие "Кризисни предизвикателства и посткризисни перспективи пред неформалното образование в България", 13 - 15. 12. 2022 г., София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 46-62.
30. Ангелова, С. За предизвикателството „формиране на ключови компетентности“ чрез природонаучно образование на учениците в началното училище - Педагогически алманах, 2, 201-209.
31.Ангелова, С. Изграждане на саморегулативно здравно поведение на детето в началното училище: един съвременен поглед - В: А. Чавдарова и кол., Сб. "35 ГОДИНИ ФАКУЛТЕТ ПО ПЕДАГОГИКА – ПРИЕМСТВЕНОСТ И БЪДЕЩЕ" . София: УИ "Св. св. Климент Охридски", 339-348.
32.Ангелова, С. Спасова, И., Алексиева, Т. Коопретивното учене в природонаучното образование на учениците в началното училище: ефектът на приобщаването. В: Карапетков (ред)., Списание "Известия на Съюза на учените", Сливен, том 37 (1), 2022, 148-153.
33. Ангелова, С. От приобщаващите функции на кооперативното учене към резултатите от обучението по природни науки на учениците в началното училище - В: Ангелова, С (съст). "ОБРАЗОВАНИЕТО: КЛАСИЧНОСТ И МОДЕРНОСТ", 65-75, Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий".
34.Ангелова, С. Относно природонаучното образование и приобщаващата му мисия при изграждане на природонаучна грамотност на учениците в началното училище. В: Карапетков (ред)., Списание "Известия на Съюза на учените", Сливен, том 37 (1), 2022, 142-147.
35. Ангелова, С. Приобщаващо образование в дискурса "обща подкрепа на личностното развитие на ученика: върху примера на Екосистемната теория. В: М. Михова (съст.), "Педагогическото образование - традиции и съвременност" - Сборник с доклади от ІХ Международна конференция, 18.11.2022 г. ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", 128-137. Велико Търново: Ай анд Би.
36. Ангелова, С. Базираният на природата социално-емоционален подход и природонаучното образование на детето в началното училище - една необходима свързаност. В: Папанчева, Р. (ред)., "Образование и технологии", 2021, 12 (1), 60-66.
37. Ангелова, Светлана. Един съвременен отговор на въпроса „Какво свързва проектно-базираното обучение и формирането на ключови компетентности по природни науки като част от STEM/STEAM– образованието на ученика в началното училище?“ - В: Христова - Коцева и кол. (ред). ОБРАЗОВАНИЕТО: КЛАСИЧНОСТ И МОДЕРНОСТ, 140 години педагогическо образование във Враца. Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“ Велико Търново. УИ „Св. св. Кирил и Методий”, Велико Търново, 2021, с. 95-103.
38. Ангелова, С., Йорданова, Б. Здравето на студентите в онлайн образователна среда. В: Петров, Г. (ред). „ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НА УНИВЕРСИТЕТСКИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛ СЪС СТУДЕНТИТЕ В УСЛОВИЯТА НА ОНЛАЙН – ОБУЧЕНИЕ” СБОРНИК С НАУЧНИ ДОКЛАДИ /ПЕТА КНИГА/. 2021, Габрово: Екс-пресс, 231-237.
39. Ангелова, С. Изграждането на саморегулативно здравно поведение при детето в началното училище в интегративното поле на формалното и неформалното образование. В: С. Николаева (ред.) Концептуални и приложни измерения на свързаността между формалното и неформално образование. София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 67-75.
40. Ангелова, С., Петрова, В. Мотивиращата практико-приложна подготовка на стажант-учителя и преподаването на природни науки в началното училище – съдържателни параметри и взаимозависимости. В Сб. „Научно-практическа конференция с международно участие „Наставничеството: класичност и модерност“, Ред. Р. Христова – Коцева, Е. Тополска, С. Ангелова, ВТУ – Филиал Враца, 31. 10. 2020 г. 2021, В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“, 101-111.
41. Ангелова, С. Проучване потребностите на студенти педагози от подготовка за реализиране на свързаността „формално – неформално образование“ - В: Николаева, С. (ред). Концептуално и приложно многообразие на свързаността между формалното и неформално образование, 2021. София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 75-93.
42. Ангелова, С. Свързаността "формално - неформално образование" в перспективата на устойчивото развитие като сфера на добри практики. В: С. Николаева (ред.). Сборник с изследователски материали, конферентни доклади и добри практики "АЛТЕРНАТИВНИ И ИНОВАТИВНИ ПОДХОДИ И ПРАКТИКИ ЗА СВЪРЗАНО ФОРМАЛНО И НЕФОРМАЛНО (ПАРА-ФОРМАЛНО) ОБРАЗОВАНИЕ", 2021, УИ "Св. Климент Охридски", 9-23.
43.Ангелова, С. Рецензия на монографично изследване, публ. от Унив. изд. на Русенски университет със заглавие: "Умения за 21 век за нуждите за 21 век – актуалният проблем и неговите решения - "Модел за формиране на ключови компетентности в обучението по английски език във висшето образование", Е. Георгиева, Д. Стефанова (ред.), Русе: Издателски център на Русенски университет ISBN 978-954-712-862-0.
44.Ангелова, С. Science education for sustainable development of preschool children - KNOWLEDGE – International Journal, 2020, 41.2, 325-329.
46. Ангелова, С., Петрова, К., Георгиева, С. Неформалното образование за формиране на компетентности по природни науки при деца в начална училищна възраст. В: Е. Бузов и др. (ред.) "Научно-практическа конференция "Актуални политики и практики в образованието. Компетентностният подход в образователния процес". Сборник с доклади от научни-практическа конференция Педагогически колеж, Плевен, 2020, Плевен: Великотърновски унив. "Св. св. Кирил и Методий". Пед. колеж, 2020, 82-89.
47.Ангелова, С., Йорданова, Б. Ролята на педагога за здравословното хранене на учениците, В: Е. Рангелова (ред) "Сборник с научни доклади "Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: актуални проблеми, съвременни изследвания, опит". 2020, Габрово: Екс-прес, 279-284.
48. Ангелова, С., Йорданова, Б. Устойчивостта на диадата "култура - природа" в аспектите на психо-физическото детско здраве. В: Ж. Назърска, С. Шапкалова (ред.) Сборник с доклади "Хармония в различията", 10.12. 2020, Научна конференция "Хармония в различията", 2020, София: За буквите - О писменехь, 525-531.
49.Angelova, S. The Ecological Education of Preschool Children and the Idea of Sustainable development – Why Inquiry-based Learning is important? - Eds. by А. Ковачевић et al. Сб. Конференција „Васпитач у 21. веку“ Допринос предшколства оствариваньу цильева образованьа и васпитаньа. Алексинац: Висока школа за васпитаче струковних студија, 2019, 18, pp. 158-165.
50. Ангелова, С., Йорданова, Б. Актуални норми за здравословно хранене на учениците. В. Я. Мерджанова и др. (ред). „130 години Университетска педагогика“, Сб. с доклади от научна конференция с международно участие, ноември 2018, София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 2019, с. 426-435.
51. Ангелова, С., Йорданова, Б. Новите технологии и проекцията им в здравната култура на възрастните хора. В: М. Мизов (ред). Възрастни хора и новите технологии. Фондация „Човещина“, Балкански институт по труда и социалната политика. София: Авангард Прима, 2019, с. 139-152.
52. Ангелова, С., Петрова, В., Маринов, Ц. Природонаучното образование в началното училище – компетентностна перспeктива / Петрова, В., Маринов, Ц. В: Б. Здравкова и др. (ред). Сб. Научно-практическа конференция „Актуални политики и практики в образованието“, 17-18 април, 2019 г. Плевен. ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Педагогически колеж, 2019, с. 102-109.
53. Ангелова, С. Ролите на социалните контексти в защита правото на здраве на всяко дете. В: Ж. Назърска и кол. (ред), Сб. „Хармония в различията“, Научна конференция „Хармония в различията“. София, 10. 12. 2019. София: Академично издателство „За буквите – О писменехь“, 2019, с. 480-488.
54. Ангелова, С., Тополска, Е. An Ecological Aapproach to the Formation of Preschoolers' Ttolerance Towards the Nnature (following the example of educational field “Environmental world”). In: А. Ковачевић et al (Eds). Сб. „Савремени свет и толеранција кроз призму предшколског васпитања“, Зборник радова са Тринаесте конференције „Васпитач у 21. веку“, Алексинац: Висока школа за васпитаче струковних студија, 2018, 17, pp. 37-43.
55. Angelova, S. Do Future Primary Science Teachers Feel Confident to Transform Scientific Ecological Knowledge into School Knowledge? А Case Study in Bulgaria. International Journal of Science and Research (IJSR), 2018, 7 (6), 2018, pp. 1272-1277.
56. Angelova, S. Jordanova, B. Inquiry-based Science Learning for Scientific Literacy Development in Primary School Children. Advanced Science: В: Г. Гуляев (ред). Сб. статей V Международная научно-практическая конференция. Пенза: МЦНС „Наука и Просвещение“, 2018, pp.196-198.
57. Angelova, S., Topolska, E. Study on Student Teachers’ Educational and Professional Attitudes and Expectations Concerning Their Practical Training. KNOWLEDGE – International Journal, 2018, 26 (2), 467-474.
58. Angelova, S. With Reference to a Correlation “Mental Health – Tolerance” in Preschoolers. In: А. Ковачевић et al.(Eds). Сб. „Савремени свет и толеранција кроз призму предшколског васпитања“. Зборник радова са Тринаесте конференције „Васпитач у 21. веку“, Алексинац: Висока школа за васпитаче струковних студија, 2018, 17, pp. 43-50.
59. Ангелова, С., Йорданова, Б. Актуални принципи, подходи и политики за изучаване на здравето. В: Антология Неформално образование. В. Гюрова и др. (ред), София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 2018, 291-306.
60. Ангелова, С., Йорданова, Б. Здоровесберегьющее образование и формирование здорового стилья жизни болгарских детей. В: Л. Митина (ред). „Личностно-профессиональное и карьерное развитие: актуальные исследования и форсайт-проекты“. Федеральное государственное бюджетное научное учреждение „Психологический Институт Россиской Академии Образования“, Москва: Издательство „Перо“, 2018, с.109-112.
61. Ангелова, С. Концепция за детско здраве в началното училище - В: Я. Рашева-Мерджанова, И. Петкова, М. Косева ред), Сб. „Детето и педагогиката“ в чест на 70-годишнината на проф. д-р Емилия Василева. София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 2018, 383-393.
62. Ангелова, С., Йорданова, Б. Толерантността към културните различия като проява на психическо здраве при учениците в началното училище. В: Ж. Назърска и кол. (ред). Сб. „Хармония в различията“, Научна конференция „Хармония в различията“. София, 10. 12. 2018. София: Академично издателство „За буквите – О писменехь“, 2018, 476-481.
63. Angelova, S. 21st Century Bulgarian Children and Their Necessity of Inovative Education - Сб. статей XVI Международной научно-практической конференции “World science – Problem and Innovation”, Ред. Г. Гуляев, Москва: МЦНС „Наука и Просвещение“, 2017, 3, 169-173.
64. Angelova, S. A Comparative Study of Health Education Syllabi for Future Kindergarten Teacher's Training - KNOWLEDGE – International Journal, 2017, 20 (4), 1639-1645.
65. Angelova, S. Natural Science Knowledge "Animal diversity" in the Field of Professional Competencies of Future Primary Teachers - In: Seventh International Conference “Modern Trends in Science, FMNS-2017, Book of absracts. 14 - 18.06.2017, Blagoevgrad: “Neofit Rilski” University Press.
66. Angelova, S. Non-formal Health Education of Bulgarian Children – from Self-knowledge to Promoting Healthy Lifestyle - In: Е. Гетманская, А. Буров, С. Некрасов (Eds). Фундаментальные основы инновационного развития науки и образования. Россия, Пенза: МЦНС „Наука и Просвещение“, 2017, 116-124.
67. Angelova, S., Jordanova, B. The Mental Health of Primary School Pupils in the Focus of the Future Teacher‘s Professional Competencies. Academic Journal „Psychology research“, 2017, 20 (3), 469-479.
68. Ангелова, С. Качеството на природонаучната подготовка на бъдещи начални учители през призмата на SWOT-анализа - Academic Journal „Management and Education”, 2016, XII (3), 78-84.
69. Ангелова, С. Моделирането като изследователска задача в аспекта качество на обучението по дисциплината „Училищен курс Човек – природа“. В: Р. Христова – Коцева (ред)., Сб. „Международна научна конференция Педагогическото образование – традиции и съвременност, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. В. Търново: I & B, 2016, 1-6.
70. Ангелова, С. Нормативно осигуряване на здравното образование в училище – възможности и перспективи - Science & Technologies, 2016, VI (8), 21-27.
71. Ангелова, С. Някои аспекти на интеграция на технологиите в природонаучната подготовка на бъдещите начални учители - Academic Journal “Management and Education”, 2016, XII (3), 85-90.
72. Ангелова, С. Аспектите на релацията „цел – средство – резултат“ в обучението на бъдещите учители. В: Р. Христова – Коцева (ред)., Сб. „Международна научна конференция Педагогическото образование – традиции и съвременност“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Велико Търново: „I & B“, 2015, с. 1-8.
73. Ангелова, С. Интерактивните методи в подкрепа на деца с обучителни трудности. Academic Journal „Psychology research“, 2015, 18 (2), 201-206.
74. Ангелова, С. Проект-базираното обучение – контекстът за формиране на мотивация за учене по природни науки. Списание на Софийския университет за образователни изследвания. София: СУ „Св. Кл. Охридски“, Университетски център за електронно обучение, 2015, . 27-49.
75. Ангелова, С. Емоционалната интелигентност в контекста на професията "Учител". Academic Journal „Psychological research“, 2014, 17 (2), 457-462.
76. Ангелова, С. ИКТ в полето на моделирането – някои аспекти на интеграция в обучението по биология - Science & Technologies, 2014, ІV (8), 91-94.
77. Ангелова, С. Модерната ИКТ среда – контекст за формиране на ключови компетентности по природни науки. В: Р. Пейчева-Форсайт, Р. Божанкова (ред), Сб. Докторантски изследвания в отговор на съвременните предизвикателства пред педагогическата теория и практика. Сборник научни доклади, Докторантски научен семинар. София: Силует, 2014, 30-36.
78. Ангелова, С. Професионалните компетентности на учителя и предизвикателството „резултати от обучението по природни науки“, В: А. Смикаров (ред). Научни трудове на Русенския Университет, том 53, серия (6.2)., Педагогика и психология, история, етнология и фолклор, Русе: Русенски Университет „А. Кънчев“, 2014, 192-196.
79. Ангелова, С. Practical Application Aspect of Professional Competences of Future Teachers. In: I. Mirchev (Ed). Proceedings of the International Scientific Conference FMNS. Blagoevgrad: South-West University “Neofit Rilski”, 4, 2013, 145-150.
80. Ангелова, С. Разбирането като концептуална основа при формиране на уменията – резултати от едно изследване. Science & Technologies, 2013, 3 (8), 81-85.
81. Ангелова, С. Учебная задача в области подготовки студентов педагогических специальностей в Республике Болгарии. В: А. Долматова (ред). Сб. „Материалы XII Международной научно-практической конференции". Теоретические и методологические исследования современного образования. Институт стратегических исследовании Москва: Изд-во „Спецкнига“ 2013, 18-21.
82. Ангелова, С., Цанова, Н., Райчева, Н. Специфика на учебната задача в интегративното поле на когнитивни и афективни умения. Science & Technologies, 2012, 3 (8), 92-96.
83. Ангелова, С. Хоспетирането като приложно поле на Методиката на обучение по биология, при подготовката на студенти от педагогически специалности. В: Б. Галуцов (ред). Сб. Материали на V-та Национална конференция по биологично образование „Биологичното образование – фактор на устойчивото развитие”, Доклади и научни съобщения 2012, 1-6.
84. Ангелова, С. Модел за управление формирането на система когнитивни и афективни умения в обучението по биология. В: И. Тепавичаров (ред)., Сб: Между традицията и новите реалности, 120 години Университетска педагогика, София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”, 2008, 534-542.
85. Цанова, Н., Райчева, Н., Стойкова, К., Асенова, А., Ангелова, С. Мотивацията на студентите – "инструмент" за управление на качеството, Първа част – Мотивацията на студентите – индикатор за качество на обучението. „Биология, екология и биотехнология“, 2008, 1, 31-42.
86. Цанова, Н., Райчева, Н., Райчев, П. Стойкова, К., Асенова, А., Ангелова, С. Мотивацията на студентите – инструмент за управление на качеството, Втора част – Мотивацията на студентите – ориентир за корекционни въздействия. Биология, екология и биотехнология, 2008, 2, 8-23.
87. Ангелова, С. Разбирането и Дейностната теория при формиране на умения по „Биология и здравно образование” (раздел „Вируси”) - Биология, екология и биотехнология, 2007, 4, 35-43.
88. Ангелова, С, Цанова, Н. Типове задачи за формиране на умения в контекста на разбирането като мисловна дейност. Биология, екология и биотехнология, 2007, 6, 24-38.
89. Ангелова, С., Цанова, Н. Някои аспекти за оценка на учебното съдържание в алтернативните учебници по „Биология и здравно образование” – 9 клас. Биология, екология и биотехнология, 2005, 1, 27-33.